Stel, er is een negatief bericht verschenen op internet over je bedrijf van een ontevreden klant. Hoewel het probleem van de klant wellicht al lang is opgelost, kunnen zulke berichten lang op internet blijven staan. Met als gevolg dat ze de reputatie negatief beïnvloeden. Kun je dit soort informatie verwijderen van Google?
Ontgooglen
Je kunt ongewenste berichten uit zoekmachineresultaten halen door te ontgooglen. Even gegevens over jezelf of je bedrijf zo uit Google gooien lijkt simpel, maar er komt veel bij kijken. Grote bedrijven hebben zelfs hele afdelingen die zich bezighouden met het beschermen van de reputatie tegen ongewenste informatie.
Proces tegen Google
Een Spanjaard pakte het in 2010 anders aan. In een krantenbericht stond vermeld dat de beste man 15 jaar geleden gedwongen zijn huis moest verkopen. Nu alles weer op z’n pootjes terecht is gekomen komt zijn naam nog steeds negatief in het daglicht wanneer deze gegoogled wordt. Tijd om een proces tegen Google aan te spannen dacht de Spanjaard. Het Hof van Justitie van de Europese Unie gaf hem onlangs gelijk en Google moet zijn gegevens laten verdwijnen.
Vergeetknop
Sinds kort is er een nieuwe dienst beschikbaar bij Google. Via de ‘vergeetknop’ kun je zelf een aanvraag doen om je gegevens te laten verwijderen. Wil je in aanmerking komen dan dienen de zoekresultaten ‘ontoereikend, irrelevant of niet langer relevant, of buitensporig ten aanzien van de doeleinden waarvoor ze zijn verwerkt’ te zijn. Er wordt ook uitleg gevraagd en je moet je identiteit verifiëren. Ook al verwijdert Google je uit de zoekresultaten, vergeet dan niet om de gegevens ook te laten verwijderen op de betreffende website.
Meerdere talen
Voor personen en bedrijven die hun communicatie in meerdere talen naar buiten brengen is de kans nog groter gevonden te worden in Google. Om er zeker van te zijn dat er juiste dingen worden gezegd in teksten van eigen hand is het raadzaam een goed vertaalbureau in te schakelen. Buro Juridische Vertalers kan hier uitstekend bij helpen.